Toyota Yaris GR Intercooler | | från do88.se

Din produkt är lagd i varukorgen!

Product image

Handla vidare
Gå till kassan

Produktutveckling in house i Nykvarn, Stockholm.


Toyota Yaris GR Intercooler i gruppen Modellanpassat / TOYOTA hos do88 AB (ICM-390-S)
Toyota Yaris GR Intercooler
Toyota Yaris GR Intercooler
Toyota Yaris GR Intercooler
Toyota Yaris GR Intercooler
Toyota Yaris GR Intercooler
Toyota Yaris GR Intercooler
Toyota Yaris GR Intercooler

Toyota Yaris GR Intercooler

13225 SEK
Artnr: 
ICM-390-S
Antal: 
  • Snabba leveranser
  • Trygga köp
  • 14 dagar öppet köp

do88 prestandaintercooler designad för enkel montering i din Toyota Yaris GR!

Fördelar do88 högprestandaintercooler:
- Större cellpaketsvolym: 13 971 cm3 vs 7 320 cm3, 91% större!
- Större aktiv kylarea: 2451 cm2 vs 913 cm2, 168% större!
- Större anslutningar: 63 mm vs 45 mm, 95% större area!
- Luftflöde vid 0,175 bar tryckfall: 300 CFM (226 CFM), 33 % högre!
- Toppeffektsökning tillsammans med do88 turboinlopp på 26 hk (hjulen)! Mätt på bil med TTE400 turbo, Syvecs styrsystem m.m.
- Lägre temperatur efter intercooler vid samma testförhållanden: 25°C (50°C), 25°C lägre!

Passar:
Toyota Yaris GR
Årsmodeller: 2020-

Denna do88 laddluftkylare är konstruerad för bästa kylförmåga under krävande körförhållanden. Vid utvecklingen av denna intercooler var vi bestämda att öka kylarean (frontarean) på cellpaketet. En större kylarea förbättrar kylningen avsevärt i hela hastighetsregistret med ett korrekt utformat cellpaket och ändtankar. En låg/tjock intercooler vilket är betydligt enklare att designa till denna bil kommer oftast bara kyla bättre vid höga hastigheter (krävs hög lufthastighet för att orka trycka kylluften genom ett tjockt cellpaket). Vi såg vår väg som en självklarhet då vi ser att denna bil även kommer att användas på tekniska banor med lägre snitthastighet.

För att kunna öka kylarean behöver krockbalken flyttas framåt så att intercoolern får plats bakom krockbalken. Därför fick två speciella distanser designas som flyttar krockbalken framåt, dessa distanser blev även en optimal position att använda som fästpunkter för vår intercooler.

Det många tyvärr många förbiser vid utveckling av en ny intercooler är behovet av luftstyrningar. Luftpassager runtom intercoolern skall inte lämnas öppna då en stor del av kylluften kommer att smita förbi där istället för att gå igenom cellpaketet. Vi inkluderar två ”formsydda” luftstyrningar som täpper till smithålen för luften.

För att förbättra flödet (minska tryckfallet) genom intercoolern ökade vi storleken på anslutningarna på vår intercooler till 63mm (2,5”) då originalet har mycket restriktiva 45mm (1,75”) anslutningar. För att vår intercooler skall passa tillsammans med originaltryckrören inkluderar vi två specialdesignade silikonslangar.

Den utökade cellpaketsvolymen förbättrar kylförmågan och sänker motorns inloppstemperatur. Eftersom detta är en do88-prestandaprodukt, har vi självklart utfört grundliga tester i utvecklingsfasen för att nå bästa prestanda. Inga kompromisser har gjorts. Denna kylare är utrymmesoptimerad så långt det bara är möjligt för att få in en intercooler med stor kylarea.

Hela 91% större cellpaketsvolym och 168% större kylarea är en skillnad som vi är stolta över att ha åstadkommit (Tube&Fin Cellpaket 57mm tjockt). Det är något som verkligen känns. Motorn drar betydligt bättre över hela registret och tål upprepade gasrepor utan att bygga värme. Uppfattningen att laddluftkylaren är något som inte behöver bytas förrän man uppnår en hög trimningsgrad stämmer inte, men är ändå felaktigt vida spridd. Under varma, svenska sommardagar, vid upprepade dragningar, inspirerad körning eller rent generellt i ett varmare klimat, krävs ingen stor ansträngning för motorn för att den ska börja generera farligt höga insugstemperaturer, även på en helt otrimmad bil. Standardintercoolerns kylningsförmåga är i många fall klart undermålig och det drabbar motorn och dess kraft. Värmen måste bort, annars kommer den utlovade effekten drastiskt att sänkas så fort man börjar gasa.

Vissa av original-plastluftstyrningna behöver kapas (se monteringsanvisningen) för att göra det möjligt att installera vår intercooler som är betydligt större. Frigoliten som sitter klickad på krockbalken för tas bort vid monteringen. Frigoliten får inte plats när krockbalken flyttas framåt.

Denna produkt levereras med allt som behövs för en enkel montering. Skruv, brickor, slangar, fästen, klämmor, luftstyrningar och monteringsanvisning medföljer givetvis.

Ta hand om din motor. Välj do88.

Originalreferens:
17940-18010

Detta diagram visar effekt och vridmoment i dyno för do88 intercooler och turboinlopp jämfört med original:


Detta diagram visar luftflöde vid olika tryckfall för do88 prestanda intercooler jämfört med original intercooler:

Komplettera ditt köp med dessa tillbehör: