Volvo 700/900 Turbo 92-98 Intercooler | Volvo - Intercooler - M

Din produkt är lagd i varukorgen!

Product image

Handla vidare
Gå till kassan

All produktutveckling sker i vår facilitet i Nykvarn, Stockholm.


Volvo 700 900 Turbo 92-98 Intercooler i gruppen Modellanpassat / Volvo / 740 / 940 / 740 (-92), 940 med AC hos do88 AB (ICM-150)
Volvo 700 900 Turbo 92-98 Intercooler
Volvo 700 900 Turbo 92-98 Intercooler
Volvo 700 900 Turbo 92-98 Intercooler

Volvo 700 900 Turbo 92-98 Intercooler

5331 SEK
Artnr: 
ICM-150
Antal: 
  • Snabba leveranser
  • Trygga köp
  • 14 dagar öppet köp

Detta är marknadens bästa intercooler för Volvo 740 940 Turbo!

En av do88 utvecklad högprestanda intercooler som ersätter originalintercoolern och ger mycket bra prestanda utan att du behöver bygga om hela bilen!

Tunga fördelar do88 högprestanda intercooler (original intercooler):
- Cellpaketsvolym: 13945cm3 (8465cm3), do88 65% större!
- Luftflöde vid 0,15bar tryckfall: 334CFM (278CFM), do88 20% högre! Se diagram längre ner!
- Temperatur efter intercooler vid samma testförhållanden: 28°C (49°C), do88 21°C lägre!
Se diagram längre ner!
- Passar direkt i angivna bilmodeller med mycket små modifieringar!
  Gummit i de två övre fästen behöver skäras upp lite pga den ökade tjockleken.
  Fästen för AC-kondensor finns på denna intercooler men skruvhålen behöver borras (2st genomgående hål i fästen, enkelt att göra.)

Tillverkad helt i aluminum med cad designade flödesoptimerade gjutna tankar samt noggrant utvalt cellpaket (60mm tjockt) för ett uppnå bästa möjliga kyleffekt tillsammans med lägsta möjliga tryckfall!

Tänkvärt är att originalintercoolern designades för den effekt bilen hade original och vid höjning av effekten eller vid mycket hård användning av bilen i originalutförande räcker inte längre dess prestanda till. Så redan vid höjt laddtryck / mjukvaruuppgradering / chippning så kommer vår intercooler att ge förbättrad prestanda!
Originalintercoolern har tankar av plast som inte klarar av högre laddtryck under långre perioder varför vår intercooler även ger ökad driftsäkerhet.

En vanlig missuppfattning är att man inte kan få bra kyleffekt av en intercooler med denna placering och att en frontmonterad intercooler / FMIC skulle vara mycket bättre. Men i själva verket är do88 höprestanda intercooler långt mycket bättre än de flesta FMIC installationer där man enbart får plats med cellpaket med allt för liten kylarea och ofta även med delvis blockerad lufttillförsel av t.ex. krockbalk vilket i många fall kan ge sämre kyleffekt än original intercoolern.



Volvo 740
Årsmodeller: 1992 (1987->)*
Motor: B200FT, B204FT, B204GT, *D24TIC
Endast bilar med AC
Volvo 760
Årsmodeller: 1987-1990
Motor: D24TIC
Volvo 780
Motor: B200FT, B230FT, B204FT, B204GT, D24TIC
Passar:Volvo 940
Årsmodeller: 1992-1998, (1991-1996)*
Motor: B200FT B230FT B230GT B230FK B200GT, B230GK, *D24TIC
Endast bilar med AC
Volvo 960
Årsmodeller: 1992-1994
Motor: B230GT, B204FT, B204GT, D24TIC
Endast bilar med AC
Original referens:3507229
1328723

Detta diagram visar luftflöde vid olika tryckfall för do88 högprestanda intercooler jämfört med originalintercoolern*:

This diagram shows the charge air temperature post do88 performance intercooler compared to OEM intercooler*: