Volvo 200/700/900 Turbo 81-98 Intercooler | Volvo - Intercooler

Din produkt är lagd i varukorgen!

Product image

Handla vidare
Gå till kassan

All produktutveckling sker i vår facilitet i Nykvarn, Stockholm.


Volvo 200 700 900 Turbo 81-98 Intercooler i gruppen Modellanpassat / Volvo / 740 / 940 / 740 (85-91), 940 utan AC hos do88 AB (ICM-140)
Volvo 200 700 900 Turbo 81-98 Intercooler
Volvo 200 700 900 Turbo 81-98 Intercooler

Volvo 200 700 900 Turbo 81-98 Intercooler

4936 SEK
Artnr: 
ICM-140
Antal: 
  • Snabba leveranser
  • Trygga köp
  • 14 dagar öppet köp

Detta är marknadens bästa intercooler för Volvo 240 740 940 Turbo!

En av do88 utvecklad högprestanda intercooler som ersätter originalintercoolern och ger mycket bra prestanda utan att du behöver bygga om hela bilen!

Tunga fördelar do88 högprestanda intercooler (original intercooler):
- Cellpaketsvolym: 11906cm3 (5377cm3), do88 221% större!
- Luftflöde vid 0,15bar tryckfall: 405CFM (286CFM), do88 42% högre! Se diagram längre ner!
- Temperatur efter intercooler vid samma testförhållanden: 32°C (66°C), do88 34°C lägre!
Se diagram längre ner!
- Passar direkt i angivna bilmodeller med mycket små modifieringar!
Gummikuddarna som intercoolern står behöver skäras upp lite. Även gummit i de två övre fästen behöver skäras upp lite pga den ökade tjockleken.

Tillverkad helt i aluminum med cad designade flödesoptimerade gjutna tankar samt noggrant utvalt cellpaket (60mm tjockt) för ett uppnå bästa möjliga kyleffekt tillsammans med lägsta möjliga tryckfall!

Tänkvärt är att originalintercoolern designades för den effekt bilen hade original och vid höjning av effekten eller vid mycket hård användning av bilen i originalutförande räcker inte längre dess prestanda till. Så redan vid höjt laddtryck / mjukvaruuppgradering / chippning så kommer vår intercooler att ge förbättrad prestanda!
Originalintercoolern har tankar av plast som inte klarar av högre laddtryck under långre perioder varför vår intercooler även ger ökad driftsäkerhet.

En vanlig missuppfattning är att man inte kan få bra kyleffekt av en intercooler med denna placering och att en frontmonterad intercooler / FMIC skulle vara mycket bättre. Men i själva verket är do88 höprestanda intercooler långt mycket bättre än de flesta FMIC installationer där man enbart får plats med cellpaket med allt för liten kylarea och ofta även med delvis blockerad lufttillförsel av t.ex. krockbalk vilket i många fall kan ge sämre kyleffekt än original intercoolern.



Volvo 240
Årsmodeller: 1981-1984
Motor: B21FT

Volvo 780
Årsmodeller: 1986-1988
Motor: B200ET
Passar:Volvo 740
Årsmodeller: 1985-1992*
Motor: B200FT B200ET B230ET B230FT B230GT
*1992 utan AC

Volvo 940

Årsmodeller*: 1991-1998
Motor: B200FT B200GT B230FT B230GT B230GK B230FK,
*1991 Bilar med / utan AC
*1992-98 Bilar utan AC

Volvo 760
Årsmodeller: 1984-1990
Motor: B23FT B23ET 230FT B230GT B230ET
Volvo 960
Årsmodeller: 1991-1994
Motor: B230FT B230GT
*1991 Bilar med / utan AC
*1992-94 Bilar utan AC
Original referens:1317319

Detta diagram visar laddlufttemperaturen efter do88 högprestandaintercooler jämfört med originalintercoolern*:

This diagram shows the charge air temperature post do88 performance intercooler compared to OEM intercooler*: