do88 Insug med Intercooler MERA, BMW M2 M3 M4 G80 G82 G87 (S58) | | från do88.se

Din produkt är lagd i varukorgen!

Product image

Handla vidare
Gå till kassan

15 % rabatt på hela sortimentet.

Snabba leveranser från eget lager
Kundtjänst på plats
Snabb leverans
Kundsupport

do88 Insug med Intercooler MERA, BMW M2 M3 M4 G80 G82 G87 (S58)

43117 SEK
Artnr: 
ICM-450-G
 
Lägg i kundvagnen
  • Snabba leveranser
  • Trygga köp
  • 14 dagar öppet köp
Produktbeskrivning

Coming soon!


MERA
prestanda hos din S58 med do88:s insug med intercooler!

Bakgrund
S58-motorn, som introducerades med G80/82 M3/M4 2021+, har visat sig vara en riktig pärla till motor, kapabel till höga effektuttag med fantastisk karaktär. Det finns dock några svagheter som behöver åtgärdas, både för prestanda och tillförlitlighet. S58 är utrustad med en vatten-till-luft intercooler som är kopplad till en värmeväxlare placerad i fronten. Värmeväxlaren i fronten kyler vattnet som cirkulerar genom laddluftkylaren, vilket i sin tur hjälper till att avleda värme från laddluften innan den går in i motorn.

Utmaningar med originalkomponenterna
Intercoolern är integrerad i insugsgrenröret på S58, vilket gör den till en komplex och kompakt konstruktion som kräver noggrannhet i design och genomförande från oss som en tillverkare för eftermarknaden. Denna design som kombinerar intercoolern med insugsgrenröret är effektiv; dock äventyras dess prestanda på grund av att cellpaketet som är av Tube&Fin modell endast har klämts fast mot dess tankar tillverkade av plast. Denna montering av tankarna har visat sig vara en betydande sårbarhet, med många fall där gavlarna ”poffat” av cellpaketet vid bara lite högre laddtryck än original.

Ägare till trimmade S58-motorer stöter ofta på problemet med snabb Heat-Soak i laddluftkylningssystemet, särskilt vid bankörning. Höga insugstemperaturer kan få ECU:n att minska effektuttaget, eller till och med sätta bilen i limp-mode. Dessutom är det fabriksinstallerade direktinsprutningssystemet, med sina uppenbara fördelar, inte väl lämpat för galna effektnivåer eller användning av etanol/flexbränsle. För att kunna injicera mer bränsle brukar många modifiera standardinsuget genom att borra hål för extra lågtrycksspridare.

Som ofta är fallet kan originalkomponenter bli begränsande faktorer när du strävar efter höga effektnivåer, särskilt när det gäller luftflöde. Den fabriksmonterade (OE) insugsgrenröret är en sådan komponent, som inte bara begränsar luftflödet utan också utgör en betydande risk att spricka under höga laddtryck, på grund av dess plastkonstruktion.


do88:s lösning

Detta insug med intercooler är del av vårt MERA-sortiment. Mer kylning, mer flöde, mer effekt. MERA, helt enkelt!

Cellpaket från Garrett Motorsport
Våra vatten/luft-cellpaket är av Bar&Plate-typ, tillverkade av ansedda Garrett Motorsport som sedan länge sätter standarden för både prestanda och kvalitet för fordonsapplikationer. Cellpaketet är konstruerat med mycket tunna och otroligt fina, tätt packade kylflänsar som säkerställer exceptionell värmeöverföring! Cellpaketet mäter 127 mm (5”) i tjocklek och är så väl tilltagen det bara går. Vårt cellpaket är smått otroliga hela 62 procent större än original! Djupgående utvärderingar av densitet och specifikation av kylflänsarna på både luft- och vattensidan gör att vi nått den perfekta balansen mellan flöde och kylning!

Innovativt designade gjutna ändtankar
Laddluften och köldmediet fördelas jämnt över cellpaketet via nogsamt designade, gjutna ändtankar. Den färdiga produkten är resultatet av omfattande designstudier. Utvärdering, revisioner, analys med hjälp av Computational Fluid Dynamics (CFD) och flera 3D-utskrifter lades till handlingarna innan vi nådde det slutgiltiga utförandet. Tankarna är tillverkade av gjuten aluminium. CNC-bearbetning hade varit ett gångbart alternativ, men det hade bara adderat en blingfaktor samt högre pris och ingen ökad prestanda. För oss handlar det om att nå prestanda på effektivaste sätt – ur flera aspekter. Gjutning tillåter även former som CNC-bearbetning i vissa fall inte förmår.


Nyckelegenskaper

Utloppstankens utförande – förberett för lågtrycksspridare

Vår utloppstank är förberedd och anpassad för extra lågtrycksspridare. En unik, egendesignad bränslebrygga med AN8-anslutningar (hona) ingår som enkelt kan monteras på intercoolerns utloppstank. Produkten är designad för Injector Dynamics ID1050x-34-14 eller Bosch EV14 (korta) bränslespridare. Vill man inte använda några extra spridare medföljer pluggar för att enkelt försluta dessa öppningar. I tillägg är varje runner försedd med 1/8” NPT-portar för metanol- eller lustgasinsprutning som ofta används på dessa motorer.

Mätuttag och vakuumportar
Integrerat i utloppstanken återfinns ett block med tre uttag. Detta ger möjlighet att läsa av ytterligare parametrar samt ger access till extra vakuumuttag. Pluggar i passande 1/8” NPT ingår och ger en säker förslutning om dessa portar inte används.

Avancerad värmehantering
Med intercoolern följer en tjock, värmeavledande distans, vars syfte är att isolera insuget från cylinderhuvudet och därmed motverka värmeöverföring från motorn. Denna packning sänker effektivt inloppstemperaturen och ökar intercoolerns effektivitet då den minimerar heat soak. Intercoolern är gjord av aluminium och därmed överlägsen ur hållfasthetssynpunkt. Dock har aluminium nackdelen med högre konduktivitet. Denna distans eliminerar nämnda värmeöverföring.

Distansen garanterar en säker sammanfogning då den levereras med specialtillverkade o-ringar av FKM-silikon, som vilar i precisionsfrästa spår. Då vissa konkurrenter förlitar sig på packningsmassa och andra mindre säkra packningsmetoder, ger detta en tätning man kan lita på.


Produktdetaljer:

  • Cellpaket från anrika Garrett Motorsport. Bar&Plate vatten/luft-cellpaket, 127 mm (5”) tjocklek.
  • Mer syre till din motor, mindre mottryck och bättre flöde! Luftflöde vid 0,1 bar / 1,45 psi tryckfall: XXX CFM (XXX CFM), XX% högre! Se diagram under produktbilderna.
  • Lägre inloppstemperatur under identiska förhållanden: XX°C jämfört med original XX°C. Exakta siffror finns i diagrammen under produktbilderna.
  • Toppeffektsökning på X hk! Mätt på bil med XXX Steg X+ (BMW X).
  • Högsta effektökning i mellanregistret på XX hk!
  • Högsta vridmomentsökning på XX Nm!
  • Designat i SolidWorks med Computational Fluid Dynamics (CFD).
  • Medger åtkomst av oljefiltret. Insuget behöver inte demonteras vid oljebyte.
  • Integrerat sensorblock med tre 1/8” NPT-uttag för att mäta ytterligare parametrar.
  • Fuel rail är inkluderad för extra lågtrycksspridare matade genom insuget.
  • Pluggar för att stänga de extra spridarportarna följer med.
  • Varje inloppsrör är förberett med 1/8” NPT-portar för lustgas- eller metanolinsprutning.
  • Levereras komplett med alla tillbehör, fästen och komponenter som behövs för alla givna delar.
  • Värmeavledande distans motverkar värmeöverföring från cylinderhuvudet till insuget.
  • Specialtillverkade o-ringstätningar i FKM-silikon ingår. 12 stycken totalt.
  • Plug and Play! Se monteringsanvisningen.
Passar
BMW M2 (G87)
Motor: S58
Årsmodeller: 2023 - 202X

BMW M3 / M3 Competition / M3 CS (G80)
Motor: S58
Årsmodeller: 2020 - 202X

BMW M4 / M4 Competition / M4 CLS (G82)
Motor: S58
Årsmodeller: 2020 - 202X
OE-ref / Ersätter
17518092584

Komplettera ditt köp med dessa tillbehör:

Senast visade artiklar: